Gestaltningsarbete - början.

Vi fick ordet "EXIT" att använda i vårt egenvalda gestaltningsprojekt.
Hur skulle jag börja? Vad betyder exit? Jag tänkte på döden. Kanske jag ska göra något om döden? Jag började skissa på olika saker och kom till slut fram till att jag nog antagligen ville göra en barnbok om döden. Jag har inte läst så många barnböcker om döden. Nu ska allt vara så glatt och okomplicerat. Jag tycker det är viktigt att få prata och fundera kring saker som inte alls alltid är så självklara, som döden då tillexempel.
Jag började skissa katter för jag tänkte att det kanske skulle handla om en katt.
Sen blev det på något sätt för personligt att det skulle handla om en katt, så jag hittade på en rävkaraktär istället, och den blev ju ganska söt kanske. Jag gjorde också någon slags halvfärdig story.

Jag har kikat i massa olika barnböcker som jag gillar, som Tove Jansssons, Sven Nordqvists och Shaun Tans böcker. Alla deras böcker talar till mig på något vis. Jag har också testat massa olika stilar och lite olika material för att komma fram till vad som passar bäst. Jag tror att jag ha kommit fram till en blandning av olika tekniker och material. Visst har jag valt att behålla mycket av min vanliga stil, men jag har också valt att måla med akvarell vilket jag inte alls känner mig helt säker på, så det blir en stor utmaning. Jag har också upptäckt att det är hur tråkigt som helst att måla bakgrunder, och svårt dessutom. Det är något jag hoppas att jag kommer lära mig under tiden. Och sedan... texten bör jag nog brja med snart. Hur skriver man en text till bilder liksom? Ska jag skriva text först och rita sen, eller tvärtom?
Jaja, vi får väl se hur det går.
Kommentera inlägget här: