Gestaltningsarbete, process 2.

Jag har nu påbörjat min första bild till barnboken. Hur har jag kommit dit jag är nu då?
Jag har skrivit ett första väldigt slarvigt utkast av texten till bilderna. Det är väldigt svårt att få allt att hänga ihop, men jag kommer väl dit. Jag fick hjälp av några av min klasskompisar som berättade vad de tyckte om texten och hur jag skulle kunna förbättra den. Hanna hjälpte mig även med lite skuggning till min första bild. Jag vet aldrig hur man ska tänka med skuggor. Det ser alltid konstigt ut. Eftersom att min första bild föreställer en räv i ett gryt. Hur får man det se ut som ett gryt? Jag har nog insett att eftersom att jag nu kommer att måla saker som jag aldrig har målat innan, så får det bli som det blir. Jag tror inte att jag kommer ha tid att göra om en bild ifall den skulle bli dålig, i så fall får jag göra något av misstagen.
Jag har testat mig fram med olika material och har nog kommit fram till att jag ska blanda lite. Jag har rådfrågat mina klasskompisar om det också och de tyckte det lät som en bra idé. Framförallt ska jag använda mig av akvarell till stora ytor (för det känns som att det blir mer levande) men promarkers till mindre saker, för att jag tror att det blir tydligt då. Eftersom att jag vill att boken ska passa barn från ca 4 år, så måste jag ha det i åtanke närj ag väljer material och sådant. Jag har funderat kring vad jag själv gillade för böcker när jag var liten och varför jag gillade dem. Jag har också bläddrat runt i alla barnböcker jag har hemma (Jag har många haha) och kollat lite hur de har löst saker. Det är så mycket mer att tänka på än vad jag föreställde mig. Som formatet på bladen i boken, hur stora bilder ska det vara? Var placerar man texten? Ska det vara dataskrivet eller handskrivet? Gör jag bilden först eller texten först? Hur får jag alla bilder att hänga ihop?

Jag önskar på något sätt att jag någon gång i mitt liv hade gått en akvarellkurs, för jag tycker att det blir så fult. Kommer jag utvecklas under den här korta tiden? Kommer sista bilden bli bättre eller sämre än första bilden? Många frågor, inga svar.
Kommentera inlägget här: