Gestaltningsarbete, process 3.

Nu har jag mina två första färdiga bilder till boken. Vad har jag gjort och lärt mig, varför och hur?
Jag har provat mig fram med skuggning och sådant. Jag har liksom aldrig blivit lärd hur man gör egentligen så jag vet aldrig om jag gör "rätt". Å andra sidan brukar jag tänka att det inte finns några rätt eller fel. Men jag vill ändå komma till ett stadium med mina bilder där jag känner att det i alla fall känns "rätt". Jag har lärt mig att det kanske inte gör något att det blir lite konstiga fläckar och streck med akvarellen, för det skapar också en speciell slags känsla. Lite levande på något vis.
Varför väljer jag att göra vissa saker med akvarell och vissa med promarkers? Jo för att jag inte brukar blanda material och då tyckte jag det kändes rätt att prova lite. Nackdelen med promarkers är ju att det verkligen blir färgen som man målar med. Det går liksom inte att blanda till sig exakt den färgen man vill ha kanske. Men då kom jag på att måla med lite akvarell på det jag målat med promarkern och det blev faktiskt ganska bra.
Något jag känner mig att jag behöver öva på mer är mitt tålamod. Jag har alltid tänkt att jag har ett väldigt gott tålamod, men jag märker nu att när jag sysslar med ungefär samma sak väldigt länge så börjar jag tröttna och handen tecknar och målar slarvigare och slarvigare. Men när jag märker det så går jag och jobbar på texten istället. Det kanske är en bra idé att skriva klart texten så man vet exakt hur stor del på varje bild man ska lämna åt texten. Ska jag anpassa texten efter bilden eller bilden efter texten?
Jag har hämtat lite inspiration från lite barnböcker jag tycker om.
Här har vi då mina färdiga (eller?) bilder. Det kan ju hända att jag kommer bättra på dem med skuggor och färg kanske. Det beror ju på hur jag vill att det ska se ut. Det kan ju hända att den sista bilden blir mycket mörkare t ex och jag vill ju ändå att bilderna ska hålla samma stil och ljus/mörker. Det är så himla mycket att tänka på när man gör en bok. Mer än vad jag trodde. Men det är bra kanske.
 
Kommentera inlägget här: