Gestaltningsarbete, process 5.

Idag har jag målat två bilder. Har suttit sedan kl 12 till nu. Kramp i handen kan jag bara säga. Idag har jag också testat olika typsnitt och funderat på hur det skulle se ut med handskrivet. Det ska jag testa imorgon tänkte jag. Jag har bett mina klasskompisar om råd. Det hjälper verkligen att få ta del av andras åsikter. Jag är ju en sån himla velig och förvirrad människa. Men det ska man ju också vara i ett gestaltningsarbete har jag förstått.
Jag känner att jag mer och mer lär känna akvarellen, men i och med det har jag börjat slarva lite. Det är inte bra! Ett av mina mål är ju att jag inte ska börja slarva. Jag har lärt mig att tålamod är en konstnärs bästa vän. I den gestaltningen jag har varlt att arbeta med måste man ha tålamod.

I förrgår satt jag på balkongen och målade. Det här är bild nr 5 i barnboken. Nr 3 har jag inte gjort än, för jag vet inte riktigt än hur det ska bli.

Här är bild nr 6 i barnboken. Räv träffar Snigel. Det var väl med den här bilden jag började slarva lite. Jag ville bara få klart den för jag kände från början att den inte skulle bli så fin.

Jag ångrar att jag inte lärde mig hålla pennan "rätt" när jag var liten. Jag får kramp bara jag har hållit på i 10 minuter. Och sedan råkade jag börja på ett helvetesprojekt med den här teckningen. Streck över hela? Varför Maja, varför?


Efter jättelång tid...

Bilden blev till slut såhär ungefär. Är nog inte riktigt helt klar än, men jag känner att jag gärna ser den i dagsljus innan jag fortsätter. Det blev inte streck över hela, bara halva. Det här ska föreställa bild nr 4 i barnboken. Då ska jag alltså ha någon slags bild nr 3 och jag vet inte riktigt vad det ska vara. Jag vet vad det ska stå och vad det ska handla om men ingen aning om hur det ska se ut. Jag har kollat i olika barnböcker för att se hur de gör med första bilden i boken. De flesta jag har kollat i har en lten bild på första sidan med titeln igen och sedan börjar hela berättelsen med ett helt uppslag, alltså två sidor. Så jag tror att jag vill göra så. Och är det så jag ska göra så måste jag ha en bild nr 3, för annars går inte resten av bilderna ihop. Jag skulle i och för sig kanske skulle kunna ha bara text på bild nr 3... Hmm... jag får skissa och testa mig fram lite under morgondagen känner jag.
C:

Du är fantastisk, älskade söstra. Sluta aldrig med detta! Skriv barnböcker hela ditt liv så jag har något att läsa för mina framtida barn. :)

Svar: å vad du är fin!! tack!!
Maja Lindgren

Kommentera inlägget här: