Assignment #2

 "ÄT LUNCH MED NÅGON DU KÄNNER OCH DISKUTERA DIN FRAMTIDA BILDLÄRARROLL. TECKNA AV RESTERNA."
 Så här blev min teckning. Jag valde att verkligen utmana mig själv med tekniken och materialet. Jag ritar nog nästan aldrig med blyerts. Jag har väl ritat av saker på ett fotografi med blyerts men inte i verkligheten, så det var verkligen en utmaning. Farmförallt eftersom att jag valde att rita av tallriken där solen lyste in. SOLEN FLYTTAR JU PÅ SIG!! smart där. Men jag försökte låtsas som att solen stod i samma läge i en timma. Jag har nog aldrig heller ritat ett bestick heller. Så där tycker jag ändå att jag lyckades ganska bra kanske. Men sen har vi tallriken... Vad hände med formen? Den ser verkligen helt skev ut, men jag låtsas att det är en hemmagjord ojämn tallrik. Man lär ju sig av sina misstag och jag tror att nästa gång jag ritar av en tallrik så blir den kanske lite jämnare. Om man nu vill ha den jämn. Det kanske blev lite mer "jag" när den var skev. Jag är ju rätt skev.
Trots att jag aldrig ritar med blyerts eller ritar av ett stilleben så ville jag ändå få in min stil i det hela, så jag gjorde en liten Maja i miniatyr. Det är något med mig och miniatyrer av saker och ting (Det kanske är tack vare Astrid Lindgrens Nils Karlsson pyssling). Jag tycker det verkar så mysigt att vara liten.
 Det som finns kvar av lunchen är två cashewnötter och resultatet av en kort diskussion och många tankar. Mitt på tallriken står jag, som färdigutbildad bildlärare på HDK. Om fem år kastas lilla jag ut i världen med (en väska) kunskaper, erfarenheter, färdigheter, tankar och åsikter som jag vill dela med mig av till andra. Resväskan symboliserar också resan genom HDK men även den resan som kommer efter. Jag tror ändå att jag på många sätt kommer att vara mycket smartare när jag är färdigutbildad. Jag kommer kunna argumentera för varför estetik är så viktigt, inte bara bild utan även musik, teater, dans och vad det än finns för uttrycksmedel (för alla estetiska ämnen står mig egentligen lika nära som bild). Oavsätt om jag i framtiden jobbar som bildlärare, lekterapeut eller barnboksillustratör så kommer jag att vilja dela med mig av mitt till andra. Jag vill känna att jag kan ge något värdefullt genom allt som jag lärt mig, som kanske den personen sedan kan dela med sig av till någon annan.
 
 
Kristian:

Jättefin, gillar den lilla flickan, fantasifullt. Du fick verkligen gaffeln att efterlikna metall, riktigt bra gjort.

Svar: å tack så jättemycket!
Maja Lindgren

Kommentera inlägget här: