veckoreflektion v.6

Den här veckan skulle man låna en bok och göra bokreflektion. Man skulle låna en bok om något som man inte visste något om och jag kände att inte är jättebra på historiska konstnärer och jag tror att det är viktigt eller i alla fall bra att se varför de anses vara så stora konstnärer och hur de tänker med sin konst. Jag valde därför en bok om Frida Kahlo. Jag har dock inte öppnat boken än, men jag kommer nog börja läsa i den i veckan.
Jag var också på Galleri Box på tisdagen och såg "The Seal/Me Seal, Baby" av Joanna Rytel. Reflektion på det kommer senare.
På onsdagen fick vi vårt andra assignment. Man skulle diskutera sin framtida roll som bildlärare med någon man känner, äta lunch och sedan teckna av resterna. Jag tror att själv utmaningen här var att kanske tänka lite längre än att bara måla av resterna av lunchen och tänka vad resterna av diskussionen blev. Mitt samtal slutade i många tankar. Det handlade till slut inte bara om bild utan alla estetiska ämnen. Jag har liksom alltid hållt på med musik och gått i musikklass från jag var 12 till studenten och tänkt att jag kanske kommer jobba med musik. Det kommer jag säkert göra i framtiden också, men vad var det som fick mig att välja bildlärarprogrammet och inte musiklärarprogrammet? Jag vet faktiskt inte, kanske just för att jag aldrig har blivit undervisad i det ämnet. Jag känner att jag behöver lära mig mer.
På torsdagen hade vi gestaltningsintro och och en liten workshop. Det som kanske kände som en lek var ändå väldigt viktigt för det vi höll på med öppnade upp hjärnan lite för hur man tänker kring grupper och identitet. Vi gick igenom vad ett "jag" är, genom att skriva ner fem ord var som man associerar till ett "jag". Sedan fick man välja ett ord, och jag valde "drömmar". Man fick sedan tejpa ett område som skulle vara ens territorium, men sedan även koppla sitt territorium till andras. Jag tror att det handlade om att man är sin egen person och alla är olika, men på ett sätt så har alla så mycket gemensamt och man kan ofta känna igen sig i andras valda ord även om man inte befinner sig i det tillståndet nu. T ex har väl alla någon gång kanske känt sig ensam. Workshopen slutade i två gestaltningar. Vår grupp gjorde en Big Bang. Det var verkligen en rolig lektion. Många tankar.
På fredagen hade vi sokratiskt samtal om reklamerna "Vad håller du på med?" om att gå med i försvarsmakten och den inledande frågan vi fick var "om det skulle bli krig i Sverige nu, skulle du ta värvning?". Jag tror att det är lätt att säga att man hade gjort det för att hjälpa till, men i sanningens namn när man väl skulle befinna sig i kriget tror jag att många skulle fly med sina familjer. Vi pratade också om att tillhöra ett land och känna stolthet för sitt land. Då började jag fundera lite kring vad ens land betyder för en. Är det ett hem? Vad är ett hem? Jag skulle säga att jag känner mig hemma där mina nära och kära är. Samtidigt känner jag ändå en kärlek till Sverige. Hur har Sverige präglat mitt liv? Hade jag varit den jag är idag om jag inte hade bott i Sverige? Jag är rädd att man får ett "vi och dom"-tänk om man är för stolt över sitt land. Det kanske låter klyschigt men jag vill ändå se hela världen som ett "vi". Det är lätt när man talar om Scandinavien, men svårare ju längre bort man kommer. Geografiskt är det ju nära, men vad är det som gör att vi är närmre människorna i Scandinavien än människorna i Australien t ex. Det är bara en intressant tanke. Nu blev den här veckoreflektionen väldigt lång och jag hoppas att det är okej ändå.
Kommentera inlägget här: