veckoreflektion v.8

På tisdagen hade vi workshop och liten föreläsning i samband med boken Skolan och Den Radikala Estetiken. Jag och Amanda fastnade för att skolan är så uppdelad i ämnen, och att det blir så även i världen. Det finns naturvetare, humanister och esteter. Varför har det blivit så uppdelat? Allt hör ju egentligen ihop. Så det här gestaltade vi genom att göra en modell i olika papper.
Först såg man allt som en trekant med tre sidor. Men sen kunde man lyfta på den och då såg man en sluten cirkel.
 
På onsdagen hade vi bildanalys. Det var intressant tyckte jag, för jag har inte tänkt så mycket innan på varför bilder säger olika saker. T ex varför vissa bilder är inbjudande och andra inte. Varför vissa bilder känns mystiska och andra självklara. Jag har liksom alltid tänkt att det bara råkar bli så. I slutet av den här lektionen fick vi gruppvis varsinn bild vi skulle analysera. Det var verkligen nyttigt för hjärnan tror jag. Vad är det som egentligen som gör en reklambild till en reklambild t ex? Vad är det som säger att det inte är en konstbild? Sånna frågor dök upp i mitt huvud.
 
På torsdagen fick vi vårt assignment #5. Jag undrar fortfarande var assignment #4 tog vägen. Vi fick ett till på fredagen, men det hette också assignment #5. Det assignmentet vi fick på torsdagen löd i alla fall; Ta dig till en okänd plats, appropriera den, var där en ganska lång stund, försvara den, dokumentera.
Jag tänkte direkt att jag skulle ta mig någonstans i min fantasi, för det är för andra en väldigt okänd plats. Rymden var också nästan självklart. Jag älskar rymden och stjärnor. Rymden är så okänt, så det kan bli nästan vad man vill att det ska bli. Sen att jag i rymden skulle träffa på morfar har nog att göra med att när jag var liten så har jag alltid sett morfar som en stjärna. Jag vet inte om det är min mamma som har fått mig att tänka så, eller om det är jag själv. Men min mamma skrev för något år sedan en berättelse om rymden. Denna kom jag att tänka på när jag hade påbörjat mitt assignment, så jag frågade om jag fick låna ett citat därfrån.
Att måla rymden var verkligen en utmaning för mig. Jag brukar aldrig måla landskap (om man nu räknar rymden som ett landskap), så jag provade mig fram och blev faktiskt väldigt nöjd med resultatet. Det var speciellt kul att jobba med det här assignmentet för jag använde mig av så olika material. Mest för att experimentera lite genom att blanda. Jag är nöjd med kompositionen också förutom att jag kunde tänkt igenom placeringen av elefanterna lite mer. De känns så utspridda. Men annars är jag nöjd.
 
På fredagen fick vi vårt nästa assignment som jag tyvärr inte har börjat på än. Jag började också läsa Barns Bildskapande. Jag tycker att det är väldigt intressant, eftersom att jag själv ritade otroligt mycket när jag var liten. Och jag intresserar mig för hur barn tänker. Jag har dock inte kommit så långt i min text så mer kan jag inte skriva om det just nu.

Kommentera inlägget här: