Veckoreflektion v.11

Till den här veckan skulle vi läst det kreativa ögat. Svår bok. Behövde läsa allt 700 gånger.
På tisdagen hade vi workshop då vi gjorde kollage. Det var riktigt roligt. Först skulle vi ta med oss ett av våre egna verk och kopiera upp. Sedan skulle vi gå ner till biblioteket, välja ut fem böcker och kopiera upp några bilder man hade valt ut. Sen fick vi klippa och klistra. Det var väldigt roligt. Jag kallade mitt kollage för "möten".
Varför gjorde vi detta då? Jag tror det är för att man inte ska vara rädd för att låna av andra. Det är egentligen väldigt svårt att inte hitta inspiration från andra. Många har t ex sagt till mig att mina teckningar liknar Pettson och Findus, och det är kanske inte så konstigt. Sven Nordqvist är min favoritkonstnär och jag växte upp med hans böcker så för mig är det ganska självklart att mitt sätt att teckna (och tänka haha) påminner om hans.
Det var också kul att få se alla andras kollage och se hur de hade löst uppgiften.
 
Senare den här veckan fick vi assignment #7 som löd; "under min jacka, under min jacka, under min jacka, vad finns?". Då gjorde jag en klippdocka med en bomb under jackan. Och just i det här fallet ville jag att alla skulle bilda sin egen uppfattning om vad bomben skulle betyda. Jag vill inte säga vad den betyder men jag kan säga att jag tror att många skulle tänka att det betyder något annat.
Jag använde mig av promarkers. När jag hade målat klart så kände jag att dockan inte skulle hålla om den bara var gjort av papper så jag klistrade på den på en bit papp. Det blev mycket bättre tycker jag. Det var väldigt pilligt att klippa vid fingrarna.

På fredag började vi äntligen med gestaltningen. Vi fick först se en dokumentär om Johan Vanninen som var blind och bodde själv i en stuga i Finnland. Han uppfann saker som han behövde. Om han behövde ett ankare så gjorde han ett ankare som passade honom. Väldigt mysig film.
Sen fick vi se Annas olika perfomances och det var riktigt kul att se. Om mna verkligen vill någonting, då kan man göra det. Det gäller bara ATT göra det. Det finns så mycket saker jag vill göra i mitt liv med mitt skapande. Varför gör jag det inte bara? Tålamod är det som gäller. Det fick vi även smaka på när vi skulle göra kepsar av papper.
Sen gick jag hem och spånade på mitt gestaltningsarbete. Vad det skulle vara. I min lärarväska... hur ska det se ut?

Kommentera inlägget här: