Veckoreflektion v.12

Detta var gestaltningsveckan. Jag hade inte börjat jobba med gestaltningen på helgen så jag satte igång tidigt på måndag morgon. Först tänkte jag att jag kanske ska skissa ned mina idéer, men som kom jag på att jag inte alls har några ideér. Jag visste i alla fall att jag ville använda mig av så mycket olika material som möjligt så jag började rota hemma och se vad jag hade för saker. Hittade en tygbit jag vill göra en anteckningsbok av. Hittade lite kartong från adlibris.
På min bok som jag har text utanpå tänkte jag först bara ha tidningspapper men sen tänkte jag att då kanske det står något som jag inte vill att det ska stå, så jag tog vår gaml kurslitterturbok "Ungdom och Identitet", kopierade upp viktiga sidor och klistrade på fram-och baksida på min anteckningsbok. Jag vill liksom få in viktiga delar av skola och lärande i alla de saker som stod att vi skulle gestalta.
När jag skulle göra penseln och pennan gick jag ut i trädgården och hittade pinnar.
Svårast var det när jag skulle göra allt annat som INTE stod med på listan. Alltså vad man skulle behöva och vad man redan har. Jag tänkte förs ut vad som är viktigt att ha vilket blev demokratiskt tänkade, att läraren är på samma nivå som eleven och inte över, lyssnande m.m. Hur skulle jag gestalta detta? Det slutade med att jag gestaltade allt i cernitlera. Men det blev väl rätt bra.

Vad har jag lärt mig av det här gestaltningsarbetet? Jag har lärt mig att ha tålamod, att planera, att ha budskap eller en tanke med min verk. Jag har inte haft det på samma sätt innan med det jag skapar, eller jag har åtminstone aldrig tänkt på vad min tanke är. Nu har jag verkligen fått fundera kring alla min saker vad de betyder.

Hur har jag lärt mig detta? Genom att testa mig fram och koppla allt som vi har lärt oss till den här uppgiften.

Varför har jag lärt mig detta? För att det är viktigt som både lärare och människa tror jag att kunna koppla saker. Att liksom ett pussel eller lapptäcke (som på min rutiga anteckningsbok) lägga ihop olika delar i olika situationer och se helheten också.
Jag tror att den här gestaltningsveckan var mer som prova på inför kommande större gestaltningsprojekt. Jag tyckte att det var väldigt kul i alla fall.
Kommentera inlägget här: